Kategorier
Seglingsträffar

Eskadersegling på ostkusten med M/S Svea och M/S Compass Rose 2010

Eskadersegling på ostkusten med M/S Svea och M/S Compass Rose

Två medlemmar ur S.t Anna flottiljen, Petter Gromer och Evert Elgefjord gjorde tillsammans en fin eskadersegling längs ostkusten i somras. Med på färden var även Per-Olov Didong med en gedigen bakgrund som seglare, Det båda båtarna, en MS 20 och en AC 20 mötte upp uitanför Fyrudden i Östergötlands skärgård.och med Marieholmseskaderns standerter högst upp i sejnfallet och med Flottans Mäns dito därunder satte vi kurs sydvart.

Första destinationen var Bokö i Valdemarsvikens mynning och seglatsen dit gick genom den storslagna  Gryts skärgård. Efter förtöjning blev det en kulturvandring på den vackra och sägenomspunna ön. Efter promenaden skulle det lagas middag på Petters nyanskaffade flotta gasolkök. Därav blev intet då gasolen läckt ut så det blev att plocka fram Everts hederliga gamla Trangiakök och det blev trots allt en riktig  smaklig middag med mästerkocken Peter vid grytorna och vi hade det riktig mysigt under det sköna sittbrunnskapellet.

Nästa dag styrdes färden mot Loftahammar för bunkring av gasol. På vägen dit hade vi diverse navigationsövningar i outprickade vatten och det blev riktigt spännande stundtals.

Framme i trevliga Loftahammar fick vi tag på gasol och färden kunde fortsätta mot Hasselö i Västerviks norra skärgård. En liten grundkänning fick eskaderchefen känna på med ett antal intresserade kajakpaddlare som åskådare. Allt avlöpte väl och vi fortsatte mot målet för dagen som var Hasselö Strand och vi valde den norra ,vackra men erkänt svårnavigerade rutten in till hamnen. Där fick vi sällskap av några damer som seglade på egen köl och just förtöjt. Vinden hade friskat i men vi låg hyggligt skyddade.

Dag tre styrde vi sydvart mot ostkustmetropolen Västervik och dess fantastiskt fina gästhamn, en av ostkustens bättre. Vi kom in i god tid och fick bra platser i den mycket populära gästhamnen. Vi hade tänkt oss ett rejält krogbesök denna kväll men efter att studerat stadens näringsställen ochdess ”stockholmspriser” handlade vi extra fina råvaror och det blev en superb middag i sittbrunnnen och dessutom med sjöutsikt.

Nu var vindarna med oss och efter en helt underbar undanvindsseglig nordvart med stor och genua lade vi distans efter distans efter oss. Det var tidvis ganska tufft över de stora fjärdarna med 10-12 m/s men våra pålitiliga Marieholmare skötte sig som vanligt med bravur, Petters MS 20 visade sig vara vara lite vassare och kunde lägga till som första båt i Flatarps gamla fiskeläge där vi skulle övernatta.Flatarp var en gång ett betydande fiskeläge och var hemmahamn för många större fisketrålare. Nu återstår endast en trålare och det var lite ödsligt vid den mäktiga kajen. Så småningom fick vi dock sällskap av både danska och tyska segelbåtar model större.

På väg hem blev det mest motorgång då vinden svängt 180 grader och vi anlöpte Flöjsholmen som planerat. Efter vedeldad bastu och dyk i havet bjöd eskaderchefen på en utsökt middag och vi kände oss mycket nöjda med vår eskadersegling. Det blev totalt 120 N.

Nästa år hoppas vi göra om det hela men då styr vi nordvart mot sörmländska fina skärgårdar och hoppas att vi får med minst en båt till i eskadern.